In 25 jaar heeft de in Hamburg geboren en opererende Farhad Vladi al meer dan 500 eilanden verkocht. In 1971 begon hij zijn bedrijf 'Vladi Private Islands' met vestigingen in Hamburg en het Canadese Halifax. Hij bouwde een archief op dat tegenwoordig 10.000 privé eilanden beslaat. Sommigen zijn te huur, anderen zijn te koop. Tegenwoordig verkoopt hij jaarlijks ongeveer veertig eilanden die hem een omzet van ruim dertig miljoen gulden bezorgen. Volgens Vladi bestaat zijn klantenkring niet alleen maar uit bekendheden als Tony Curtis en de Italiaanse ontwerpersfamilie Ferragamo maar ook uit anonieme personen die dwepen met natuur en rust. Aan de aanschaf van een eigen eiland zitten een aantal haken en ogen. Zo moet het privé-eiland in ieder geval in de nabijheid liggen van het vaste land of een ander eiland voor de nodige bevoorrading. Ook de aanwezigheid of het verkrijgen van drinkwater noemt Vladi als struikelblok. Ook de lokale wetgeving moet niet verhinderen dat er een al dan niet bescheiden bouwwerk verschijnt. Volgens Vladi zijn vooral de Canadese eilanden in trek. Ze liggen veelal in een prettig klimaat, de natuur is er met rust gelaten en de eilandbewoner kan, nimmer gehinderd door politieke onrust, altijd makkelijk in- en uitvliegen. Door het grote aanbod is de prijs van Canadese eilanden aanzienlijk lager dan die van de schamele mogelijkheden in Europa. Er zijn in Canada al bescheiden eilandjes voorhanden van zo'n 1500 m2 voor rond de twintig mille. Een schril contrast met een van de weinige mogelijkheden die hij heeft te bieden in Italië waar een royaal eiland al gauw meer dan tien miljoen moet opbrengen. Geïnteresseerden moeten rekenen op een gemiddelde prijs tussen de ƒ 200.000 en een miljoen. Vladi's zakeninstinct wordt volgens zijn zeggen begrensd door zijn liefde voor de natuur. In samenspraak met de autoriteiten probeert hij zijn eilanden uit handen te houden van projectontwikkelaars en ander bouwlustig volk.
199808